lördag 9 juli 2016

Naturen tar över

Jag bestämde mig redan förra året att inte lägga ner så mycket energi på trädgården. Så snabbt naturen nu tar över.



Högerrabatten idag

Här har jag inte gjort något mer än att jag för 2 år sedan grävde upp massa höga plantor med tanke på att jag skulle ha lite lägre så man såg de fina stenarna. Jag planerade lite olika låga men de har inte tagit sig så bra. Jag har nu tryckt ner lite "Trädgårds" Humle med lite större rosa blommor än de "vilda". De gula Kinesiska smörblommorna ska jag gräva upp och sätta i en rabatt som jag inte låter växa igen.


Högerrabatten fotograferat väster ifrån





Jag fixade till en gång här för något år sedan


Stora stenbummlingar grävdes bort

Nöjda


Samma år fixade jag till "fulkullen". Det är precis där presenningen ligger på bilden ovan.


2014


Fulkullen idag

Här växer lite allt möjligt. Främst Vitpytta som jag inte klippte ner så den ser väldigt risig ut. Här finns "vild"humle, Malva, Stjärnflocka och massa Akleja. Och så kommer Rallarrosor och vildhallon. Lite Åkerfräken växer också här. 


Mitt i allt det vildvuxna växer en Klematis





Men det finns givetvis fina delar av trädgården, framsidan tex.



Gräset är lite långt




Hit flyttar jag blommor som jag inte vill ska kvävas av allt ogräs. Så i år flyttade Vårärt, Blå Gräslilja, Hängslöja, Hornrapunkel hit, så även Blåklockan men den kom från en kruka. 



Muren vid parkeringen

Här ska bli en rosportal är det tänkt

Upp mot huset. Det uschliga skjulet ska rivas



Det är alltså framsidan jag lägger krutet på. Plus två rabatter på på baksidan. Rabatterna bredvid växthuset.


Höger om växthuset. Min fina Trädgårdshibiskus växer här.


Vänster om växthuset

Här håller jag på för fullt. Här hade jag jordgubbar från början sen hamnade Porslinsanemon här men det kalasade sniglarna på. Så växer Malva här men de har jag fått Stockrosrost på. Jag får alltid Stockrosrost på mina Malvor så nu kommer de grävas upp ordentligt. Hit ska den Kinesiska smörblomman flytta. 

Strandliljan har redan flyttat hit så även Porslinsklocka, Penstemon (sort återkommer jag till) och lite Backnejlika. Klockorna är Maria Klocka och är en 2-åring. Jag hittade Lejongap i en rabatt som jag sådde förra året, en sommarblomma som överlevt (troligtvis fröat av sig), så den fick givetvis flytta hit. 


Denna rabatt ser jag inifrån när jag sitter i soffan



Nytt fint fönster


och sitter jag lite mer till höger så har jag denna vy



Alltså denna rabatt


Rabattön som jag gjorde i ordning för 3 år sedan


Jag har dragit in rabatten något som gräsklippsmästaren får en rak linje att klippa efter. Hit har jag flyttat alla mina Backsippor. Jag kommer byta ut Humleblommorna till något mer färgglatt. Bakom stenarna börjar det vildvuxna. Här kommer Blågullen och Vialen ta över, tillsammans med gräs och Rallarrosor. 

Mina hemmagjorda betongplattor får jag se var de hamnar. Troligtvis inte här men vi får se.




1 kommentar:

  1. Jo, det gäller att göra underarbetet ordentligt = tråkigt men lönar sig i längden. Lycka till!

    SvaraRadera