måndag 17 april 2017

Röj i trädgården

Jag har nu fått tillbaka lusten till trädgårdsarbete. Jag vet att sniglarna kommer och jag vet att de kommer äta på det mesta. Men jag har en plan..... återkommer till den, men först en liten rapportering från några rabatter.



Från förrförra årets sådd fick jag en del Riddarsporre. Den hamnade i en pallkrage och fick stå där tills fram tills i höstas. Då grävde jag upp den och så hamnade den i den stora blå hinken. Sen har den fått bo i växthuset fram tills nu. I går hamnade Riddarsporren och en Skuggviolruta (Thalictrum) i denna rabatt. De tyckte nog att det blev lite kallt om tassarna. 

I den blå hinken hamnade den uppgrävda Nävan. En del Näva hamnade även den i denna rabatt. 


Lite längre bort i samma rabatt växer fin Backsippa. 


En av många favoritblommor



Så här fin blev rabatten dit jag flyttande Aklejan




Lite värme så kommer de snabbt. 


Jag har problem med grannen. Kanske inte grannen som så utan grannens äppleträd. Det är så uschligt och ruttet, och det vimlar av skadedjur. Var hamnar skadedjuren????? JO, PÅ MINA FINA SYRENBUSKAR. 

Det har blivit hål i bladen i flera år och jag har inte förstått hur dessa hål har uppstått. Men tillslut såg jag banditerna till skadedjur.



Så i år får det bli behandling. Det är nog lite tidigt men första omgången Calypso är redan gjord. Nu kommer granskning ske DAGLIGEN, för att mota Olle i grinden. 


Och nu till min plan....

här är materialet som jag ska använda


Pallar


Transformator och förzinkad koppartråd


Dags att bygga snigelbarriär. Jag har inte riktigt allt byggmaterial. Jag behöver en platta som utgör botten och sen sidor. Sen blir det EL runt om. Och här ska stå snigeldelikatess som te.x. gurka och Dahlior. Ett litet experiment innan jag bygger köksträdgården. Fungerar inte el-staketet så funkar det inte att ha en köksträdgård. Så nu gäller det...


Och så här går det för mina gurkor 


De tittar upp efter 2 dagar


Då får vi se om det blir snigelmat eller mat för oss homosapiens. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar