måndag 5 juni 2017

Lite nytt i rabatterna

Det var ganska länge sedan jag inhandlade plantor men nu var det dags igen.


Framsidan har en fin rabatt, där hamnade nya plantor och en gammal





Jag gillar liljor i dess olika former. Om de är besläktade vet jag inte. Nyinköpt Paradislilja. Den blev "granne" med den blå Nävan som jag köpte på aktion via FB för några år sedan. Här står även en lite lägre kinesisk smörblomma och Blåklocka






På andra sidan av rabatten hamnade en nyinköpt Salvia och så en gamling som har fått stått i skymundan i ett par år, en fin Veronica.


Så så rabatten på baksidan, som jag ser när jag sitter inne i soffan. 





Nyinköpt Japanskt gräs och så en fin Strandlilja som jag tror jag köpte för 2 år sedan. Strandliljan fick flytta hit i höstas och pryda framsidan av denna rabatt. 


Här kommer lite fler bilder från samma rabatt





Riddarsporre, Stjärnflocka, Skuggviolruta, Stockros, Malva, Akleja och Blåklockan är från frö. 





I samma rabatt finns Backsippan och Blågullen. De är också från frö






Min grönsaksodling går bra. Jag har hela 2 grönsakssorter, vitlök och gurka. 




Här är inte så vackert men vitlöken är kanonfin. Jag har kunnat vattna i år så någon rost ska det inte bli på löken i år. 




Gurkplantorna är också fina. Jag har ett par till som jag ska plantera om. Sen ska frilandsgurkorna ut och agera experiment för mitt tilltänkta snigelskydd. Vi får väl se om det funkar. 


Förutom att bygga snigelskydd har jag två småprojekt på "to do" listan. 


Högerrabatten

Högerrabatten som jag har kallat den i alla år här delvis vuxit igen. Det gick snabbt, en säsong utan omvårdnad så ser den ut så här. Detta var den allra första rabatten som jag gav mig på för snart 10 år sedan. Jag var inte så noga så det blev en hel del ogräs kvar. Sopnejlikan är jag själv som har satt och får sota för nu. Den sprider sig för det vildaste, ut på gräsmattan också. I år ska jag ge mig i kast med denna rabatt på allvar. Jag har inlett med Roundup. Jag brukar inte använda Roundup men här behövs aggressivt hjälpmedel. Sen ska det grävas ut och även ta bort sten som finns kvar. När jag tänker efter är detta inget litet projekt utan ett ganska stort och krävande projekt :)


Ytterligare en rabatt har vuxit igen och det på framsidan.




Här satte jag Nunneört för ett par år sedan men gräset har tagit över. Jag tänkte gräva ur, flytta Nunneörten och flytta hit mer Näva.




Nävan är från et rabatt som jag har satt igen som har blivit gräsmatta igen.


Och så ska jag plantera om ett par gurkplantor. Det är dagens. Det blir dagens göromål.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar