måndag 17 juli 2017

Gurkprovning och rådjursjävlar

Ve och förbannelse på rådjuren. De har käkat upp ALLA mina Höstflox. Inte en ända knopp sparades



Ser ni de små rådjursspåret i jorden?

De hade beta av alla knopparna jämt så det såg ut som någon hade kört med en häcksax. Jag har aldrig haft problem med rådjur tidigare. Jag misstänker att det är fjolårsungarna. En morgon var det två som "lekte ta fatt". Full fart i trädgården. Inte blev de särskilt rädda när jag gick ut och skulle jaga bort dem. 


Jaja, det är inte bara jämmer och elände i trädgården. Gurkodlingen levererar.


Pansandra - typ vanlig slanggurka

Jag har två taggiga typer också, Spacemaster som är god och Piccolo Di Parigi som inte alls är god.


Det är den gulrandiga som inte är så god


Jag har faktiskt röjt ur en del i växthuset, till fördel för de godaste.


Piccolon fick stryka på foten


Piccolo tog över med sina gigantiska blad. Enligt olika beskrivningar av denna gurka så är den ganska liten. Då undrar jag liten i förhållande till vad. Det är en gigantisk tjockis enligt mitt tycke.


Jag har även börjat skörda vitlöken. Det "normala" är ungefär den 20 juli. Men jag tycker vitlöksplantorna (inte alla men många) är mer än ynkliga.



 Ljubacha till vänster. Siberian Red till höger 


Ljubacha är tvättad och färdig för tork. Siberian Red är direkt från jorden.


Idag skördade jag den minsta "ynkliga" plantan av Norden White, min favorit vitlök. Jag blev mäkta imponerad. Inte många klyftor men ack så stora. Gigantiska lökar. Wow, säger jag. Inger går upp mot hemmaodlad vitlök. 



Nice 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar